113 - الحر بالحر والعبد بالعبد و...... یعنی چه ؟

پاسخ به : سوالات قرآن برای ترویج و نشر فرهنگ کتاب آسمانی 113
خردمندان عزیز دوستدار کلام خدا باتوجه به تفاسیر و تعابیر غلط سنتی در باره ی آیه ۱۷۸ سوره ی بقره لطفآ با مستندات قرآنی بفرمایید که این آیه به چه روش درستی در قصاص اشاره دارد ؟
يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ اَلْقِصٰاصُ فِي اَلْقَتْلىٰ اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ اَلْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ اَلْأُنْثىٰ بِالْأُنْثىٰ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبٰاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدٰاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسٰانٍ ذٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اِعْتَدىٰ بَعْدَ ذٰلِكَ فَلَهُ عَذٰابٌ أَلِيمٌ ﴿۱۷۸﴾بقره
ای کسانی که ایمان آورده اید بر شما قصاص نوشته شد در مورد کشته شده ها ی عمدی آزاد (اگر قاتل بود) آزاد را(قصاص کنید) و فرمانبر (اگر قاتل بود) فرمانبر را (قصاص کنید) و زن (اگر قاتل بود) زن را (قصاص کنید) (قاتل هر کس باشد فقط قاتل مجازات میشود خواه بنده باشد یا سرورباشد یا زن باشد فرق نمیکند) و آنکس (قاتلی) که چیزی از برادرش برایش عفو شده (از قصاصش صرف نظر شده) پس پیروی کردن ازعرف شناخته شده است و به نیکویی پرداختن (خون بها) برای او (ولی دم) است آن تخفیفی از پروردگار شماست و رحمتی . پس هر کس بعد از آن (در کشتار بی گناهان از حد) تجاوز کند پس برای اوعذابی دردناک است 3* ﴿۱۷۸﴾
جواب : در ارتباط با قصاص و اینکه چگونه خدا با قرار دادن حکم قصاص از خون و خونریزی و آدم کشی جلوگیری کرده قبلآ مطلبی نوشته ام که علاقمندان می توانند در لینک زیر آن را دنبال نمایند http://soalatequrani.blogspot.co.uk/2013/11/49_2945.html
اما برای برخی در ارتباط با آیه ۱۷۸بقره ابهاماتی ایجاد گردیده که سعی دارم مطلب را روشن و خلاصه شرح دهم
پیام آوران توحید همگی منادی رهایی و برابری انسانها هستند و انسانها فارغ از مقام و موقعیت و نژاد و جنسیتی که دارند در برابر احکام خدا یکسان هستند و آیه ی ۱۷۸بقره نیز بر همین مبناست و توضیح میدهد که اگر بدنبال قصاص هستید فقط قاتل را در هر موقعیت و مقامی و یا از هر قوم و قبیله ای و نژادی و جنسیتی است مجازات کنید یعنی فقط قاتل قصاص میشود و نمیتواند بجای خود فرد یا افراد دیگری را برای رها شدن از مجازات عوض دهد فرض کنید یک آدم با نفوذ نمیتواند بجای خود ۱۰ نفر یا کمتر و یا بیشتر را برای رهایی از قصاص شدن خودش بدهد که آنها قصاص شوند و خودش رها شود این دستور خداوند چنین مطلبی را رد میکند و تاکید میکند اگر قاتل فردی آزاد و با مکنت بود اگر اولیای دم بخواهند فقط خودش قصاص میشود و اگ قاتل فرمان بر یا زیردست بود فقط او قصاص میشود و اگر قاتل زن بود فقط همان زن قاتل قصاص میشودو نباید در قصاص فرد دیگری را بجای قاتل اصلی مجازات کرد این حکم بسیار روشن است

۶ نظر:

  1. هی می‌خواد یه جمله نامبارکی از دهنم دربیاد هی میگم ولش کن درست نیست
    آخه باسواد اینجا گفته الحر بالحر یعنی خودشو بجای خودش بکش؟؟؟
    یعنی «حر» قاتله بعدش بیا «حر» که خودش باشه رو بکش؟؟؟
    قباحت نداره این تفسیر؟
    اینجا تو هر جمله دو نفر هست
    الحر بالحر
    اینا دو نفرن
    یکی مقتوله یکی اون کسیه که قراره قصاص بشه
    بجای آزاد، آزاد بکش
    متاسفم براتون

    پاسخحذف
  2. آخه سواد نداری چرا مارو هم به زحمت میندازی
    اونجا که میگه: الْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنْفَ بِالْأَنْفِ
    یعنی چشم بعوض چشم، بینی بعوض بینی قصاص شود
    حالا اینجام میگه: اَلْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ اَلْعَبْدُ بِالْعَبْدِ...
    یعنی آزاد بعوض آزاد، برده بعوض برده قصاص شود! همین
    این مطالب دور از شأن قرآنو از کجا میاری ذهن مردمو منحرف میکنی
    البته باید بگم تا اون حد اطلاعاتم فکر نمیکنم داشته باشی
    مرد باش به نظرات دست نزن اجازه بده همه آگاه باشن
    هر چند که...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خب اینجام همین گفته شده دیگه مفهوم ایه رو توضیح دادن این همه تعصب چشم دلتون رو کور کرده

      حذف
    2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

      حذف
    3. خیر اینجا همین گفته نشده اینجا به کل معنی آیه عوض شده
      در آیه گفته شده آزاد را در برابر آزاد قصاص کنید درست عین آیه عین بالعین که چشم را در برابر چشم قصاص کنید
      اینجا داره از طرف خدا حرف میزنه
      آیه ای که گفته (آزاد در برابر آزاد)
      ترجمه میکنه آزاد اگر قاتل باشد آزاد را قصاص کنید
      اینجا اصلا از قاتل بودن آزاد حرفی نزده
      اینجا میگه آزاد در برابر کشته میشود
      یعنی آقا جون یه آزاد کشته شد یه آزاد بعوضش قصاص کن
      همین
      آخه یه مطلب به این آشکاری که از رو جمله دیده میشه رو چرا هزارتا طول و تفسیر میدین

      حذف
  3. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف